fredag 18 september 2009

Brandsläckare, kemikaliespill och Arlas fetaost

Har fått frågan några gånger om Vancouver är en vacker stad och har efter moget övervägande kommit fram till att det beror nog på vad man menar. Arkitekturen är inte vidare märkvärdig om man säger så. Däremot är det mycket grönt, träd och planteringar. Inte minst här ute i förorten där jag bor och eftersom jag gillar när det är grönt så tycker jag nog att ur det perspektivet så visst är det en fin stad.

Går på mina safety sessions denna veckan. De pratar om allt från att det kan vara jordbävningar och snöstorm som gör att vi kanske får sova över på campus ett par nätter till hur man hanterar kemikaliespill och brandsläckare. Har släckt två eldar idag, en med kolsyresläckare och en med pulversläckare. Känns faktiskt ganska bra att ha testat någon gång så att man vet hur dem fungerar i praktiken om man någon gång skulle bli tvungen att använda dem på riktigt. Lite grann som när vi fick gå första hjälpen och hjärt-lung-räddning i skolan – jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva använda den kunskapen men bra att ha gått kursen i alla fall.Har idag också studerat andra kursdeltagare ta hand om spill av koncentrerad saltsyra, shit vad det bildas gaser (som inte är bra för en :P )

En av dem läskigaste sakerna är att eftersom campus ligger uppe på ett berg så spelar det ingen roll var ambulans och brandbilar befinner sig om man larmar dem, det tar lika förbaskat 12 min bara uppför berget. Dessutom hittar dem inte precis på campus vilket gör att det tar ännu längre tid. Det är t.o.m. så illa att om det händer något ska vi inte ens ringa 9-1-1 utan till campus security så att dem organiserar med att larma och möta upp i backen och visa vägen. En person kommer till olycksplatsen också med sjukvårdsutbildning, level 2, vad nu det innebär. Så jag vet vad jag har att vänta mig om jag skadar mig :-S

Det myllrar av cyklar på bussarna men jag har aldrig kameran med mig...

Har införskaffat ett budgetparaply, regnet här kommer plötsligt och häftigt men är ändå väldigt lätt. Lite skumt, men tydligen typiskt för Vancouver, lätt ösregn ;)

Har äntligen(!) fått tag i ett frimärke så nu ska jag bara skriva kortet också.

På väg hem från IKEA sist såg jag reklam för Arlas Apetina Fetaost, det kan man kalla en riktig svenskdag i Vancouver =)

1 kommentar: