måndag 2 november 2009

Söndag igen...

Då var det redan söndag igen, det var väldans vad tiden flyger. Bara sju veckor kvar i Kanada nu.
Mitt projekt går inte alls just nu känns det som. Vad vi än gör så blir det fel, antingen för att jag glömt något eller för att någon annan glömt att säga till mig. Skulle jag mot all förmodan få allt rätt så blir det ändå inte alls som dem trodde att det skulle bli så det är allmän förvirring och väldigt långa monitorerande pass på mikroskopet för mig. Bara för att ge en liten inblick i problemen som uppstår så är det senaste tillskottet till listan att det avdunstar vatten från de stackars mikrolitrarna som täcker cellerna vilket i så fall skulle leda till att koncentrationen av det vi behandlar dem med ökar med tiden, inte bra. Jag säger bara :-S

Kan meddela att Gord fick sitt första sömnpiller i handen i lördags, dvs min första version på nästan hela introduktionen till min rapport. Ska bli intressant att se hur mycket slarvsylta han gör av den. Med denna positiva nyhet lämnar vi projektet för den här gången.

Veckan har varit ganska skön. Har analysstrejkat denna veckan (dvs analys är jobbigt, dem kan inte komma överens om vad jag ska analysera och jag är trött på att göra massa jobb i onödan) så jag har bara varit inne på labmöte och lite förberedande grejer för min mikroskopering (som var i går), i övrigt har jag suttit hemma och skrivit på min rapport. Detta gav naturligtvis utrymme för lite extra sovmorgon ;)
I går satt jag som sagt vid mikroskpet hela dagen (9-18), på självaste Halloween. Ska inte beklaga mig för mycket då min handledare faktiskt köpte kakor till mig. Jag fick till och med två stycken så jag måste ha sett riktigt trött ut :P Stötte på flera av dem som är på labet så det var inte bara jag som jobbade helg. På kvällen promenerade jag och en av mina rumskompisar och köpte mat vid nio på kvällen. Ibland är det bra med butiker som stänger vid midnatt =)

Lördagkvällens sena shoppingtur gjorde att jag kunde vakna upp på söndag morgon och bara göra ingenting på hela dagen. Jag kommer inte ens ihåg när det hände senast, knappt sen jag kom hit i alla fall. Det har varit skola, sightseeing, kanelbullebak mm mm hela tiden så nu hade jag bara bestämt mig för att vara helt ledig. Och vilken dag jag valde, inte bara ställde vi om klockan till vintertid här idag så man fick sova en timme extra utan vädret var helt fantastisk, soligt och skönt. Lite höstkyla i luften men skönt i solen. Bestämde mig för att promenera upp till Burnaby Mountain Parks picnicområde med en påse Ahlgrens bilar i väskan. På väg dit träffade jag först min hyresvärd som var på väg upp på taket. Han skulle kolla läget efter att en hackspett sysselsatt sig med att ta bort isoleringen så det låg massor på marken nedanför. Hackspetten ska tydligen ligga väldigt risigt till om han får tag den ;)

En annan väldigt rolig grej som hände precis när jag svängt ut på gatan nästan var att jag äntligen fick se en "bald eagle", en vithövdad havsörn, komma flygandes - så vacker! Dem finns i stan och ska framförallt tidigare på året inte vara särskilt svåra att sikta men så här års flyttar en del av dem en liten bit utanför stan så jag hade tappat hoppet om att få se en. Pratade med min hyresvärd igen när jag kom tillbaks för jag var nyfiken på om de brukade se någon för det skulle ju öka sannolikheten att det faktiskt var en sådan jag sett (jag är ju inte precis ornitolog även om det vitare än vita huvudet skvallrade om att jag nog hade rätt). Dem sa nämligen på valsafarin att de vita havsörnarna har sina bon på samma ställe år efter år. Och mycket riktigt, det bor ett örnpar inte alls långt från oss och hyresvärdarna brukar se dem segla i skyn titt som tätt. Man ska tydligen kunna se dem när de sitter uppe i toppen av sitt träd också så jag får väl börja hålla utkik. Hyresvärden pekade ut vilka träd det rör sig om så det är bara att börja spana =)

Resterande delen av dagen har ägnats åt att läsa i min Stieg Larsson (första boken). Började i somras men har knappt läst en rad sedan jag kom hit. Idag kändes det dock som att läsa en bra bok låg helt i linje med min göra-ingenting-dag så jag fick äntligen tagit mig en bit framåt i handlingen.

Ska snart gå och lägga mig så jag säger god natt. Översatt till svensk tid blir det ha en bra dag =)

1 kommentar:

  1. Sitter på jobbet och läser om hur du har det.Skönt att få en ledig dag att inte göra något på.Var på banken idag men den var stängd ,försöker igen.Kram mamma

    SvaraRadera