söndag 15 november 2009

Snöiga skidbackar,coyote och gamla bekanta =)

Kylan håller i sig och både regn och vind tar i allt mer för var dag som går. Vintern är definitivt här. Skidbackarna (tror att det är det för dem är upplysta när det är mörkt) är vita av snö på bergstopparna. Dvs dem riktiga bergen som jag ser från min busshållplats och inte berget som campus ligger på. Enligt en tjej på labet har det visst vid ett tillfälle varit lite snö runt campusområdet på stenar od, men det var inte mycket.

Projektet rullar på och jag tar bilder och analyserar som aldrig förr. Följetongen "kommer Annica att vara klar i tid" rullar definitivt vidare. Slapp gå in och jobba idag så jag är mycket glad för det. Det kommer dock att bli en tuff vecka nästa vecka (precis som den förra) men så länge helgerna får vara lediga hinner man i alla fall ladda batterierna lite emellan.

Har nu hunnit provsmaka de nya mystiska frukterna och jag kan meddela att dem är väldigt goda. Har även sett dem i butikerna nu, men hemodlat är ju alltid lite roligare ;)

Häromdagen när jag stod och väntade på bussen hörde jag något prassla inne bland träden. Det var förvisso inte typiskt judet av ett stort djur men jag tänkte att låt det bara inte vara en björn :-S När den kikade fram visade det sig vara en, räv trodde jag, men enligt dem på labet var det med allra största sannolikhet en coyote. Den var ungefär lika stor som en räv och grå/orange men jag kan tänka mig att en räv framförallt skulle ha haft en tjockare och fluffigare svans. Så nu kan jag lägga till coyote till listan över sedda vilda djur i Vancouver =)

Till mina föräldrar kan jag också meddela att jag såg en gammal bekant igår när vi var på Vancouver Aquarium ;) Precis innan belugashowen skulle börja sprang en tvättbjörn i bortre ändan av deras inhängnad och stal upppmärksamheten från de vita valarna för ett ögonblick.

Såg också en mystisk stor fågel i trädet bakom som jag försökte fota men hade bara min kompaktkamera med mig så jag tror inte att bilden blev så bra. Ska lägga in den på datorn och se om man kan se bättre vad det var. Är rätt säker på att det inte var en vithövdad havsörn i alla fall, den var alldeles för spräcklig i fjädrarna.

Har också kommit på några grejer jag kommer att sakna när jag åker hem, bortsett från alla trevliga människor som jag aldrig (!) kommer att se igen. Jag kommer att sakna möjligheten att kunna gå 50 meter från mitt hem och ha en vithövdad havsörn flygandes över mig. Jag kommer att sakna att stå och vänta på min busshållplats, ha utsikt över bergen och så här års se morgonsolen leta sig fram mellan molnen och lysa upp de vita backarna. Jag kommer att sakna att komma hem när det är mörkt och se alla ljus som lyser upp staden nedanför Burnaby Mountain. Saker som jag aldrig skulle lyckas fånga på bild utan får stuva undan på ett säkert ställe någonstans i mitt minne. Saker som har blivit precis som jag hoppades när jag packade väskorna för att för en kort tid bo i ett annat land på en annan kontinent, långt hemifrån.

Ha det bra därhemma! Nu måste jag utfodra mig igen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar