måndag 9 november 2009

Söndagar - en bra bloggdag?

Ännu en vecka avklarad. Den kalla, råa, vinterkylan så typisk för en kuststad har varit här i ett par dagar nu. Det gäller att bylta på sig när man går ut och i källaren går våra små värmare för fullt i sovrummen. Hade till och med mössa på labet häromdagen (absolut inte ett försök av mig att se cool ut, tror inte att det skulle ha lyckats oavsett och jag tror bestämt det är ett tag sedan det var inne med mössa på sig i tid och otid...). Gord frågade om jag tyckte att det var kallt, vad svarar man på det?

Har äntligen ett fullt set med experiment att analysera. Känns ju alltid bra. Skulle dessutom sitta och räkna celler med ett vanligt mikroskop i torsdags, gick inte särskilt bra. Hela grejen förutsätter att man vet hur en astrocyt ser ut och hur man ser skillnad på en frisk, döende respektive död astrocyt. Inget av detta är något jag kan påstå mig behärska överhuvudtaget och när man sitter där böjd över mikroskopet kan ingen direkt hjälpa en heller mer än att försöka förklara med ord vad man ska leta efter. Det hjälper tyvärr inte särskilt mycket alls. Vi kom till slut fram till att det här var en sådan där sak som är svår att förklara ("en del saker är väldigt svåra att förklara" apropå den roliga historien ;). När min handledare kom upp och tittade och förklarade att jo men det här var ju inget svårt visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta; hur får jag honom att förstå att av oss två är det inte jag som har ett eget neurobiologilab sedan dryga tre år :P

På tisdag ska vi färga in kärnorna istället och använda fluorescensmikroskopet. Det ska tydligen vara jättelätt att se om kärnan tillhör en frisk eller sjuk/död cell. Jag tror det när jag ser det...

Igår var jag på shoppingrunda med Natalie. Kändes som att det var dags att börja titta på julklappar nu för ingen av oss kommer att få mindre att göra för varje vecka som går om man säger så. Avslutade med middag på en irlänsk pub innan vi drog iväg hem till Lisa och hennes fejk-födelsedagsfest som hennes rumskompisar bjudit in oss till. Visade sig att Lisa fyller år först när hon är tillbaka i Sverige men hennes rumskompisar ville tydligen väldigt gärna ha en födelseedagsfest för henne. Det var ju snällt av dem och trevligt för oss som inte har varit hemma hos henne tidigare. På väg hem därifrån gick jag och Natalie och pratade, på svenska förstås. Normalt finns det inte en levande själ i närheten här som förstår vad vi säger men det gjorde det denna gång. En kille i typ 25-30 årsåldern kom gående över ett övergångsställe och svängde sedan över på samma väg som oss. Efter att ha gått bredvid oss i kanske 50 m frågade han plötsligt vad för språk vi pratade. Det visade sig att han var född i Vancouver men att hans mamma var svenska, och hans svenska får helt klart godkänt. Bortsett från min hyresvärd (finlandssvenska) och en kompis kompis till Lisa som är svenska så var det första gången jag hörde någon annan här borta prata svenska. Har hört danska ett par gånger men aldrig svenska.

Idag skulle jag analysera data. Mina planer var väldigt ambitiösa, och väl optimistiska skulle det visa sig. Hade absolut ingen lust att jobba denna söndag men lyckades till slut ta mig till labet vid klockan två och tänkte att jag kunde ju köra på i en tre timmar i alla fall. Kom bara dit och vände; en usb-grej som behövs till den ena datorn för att man ska kunna analysera på den hade följt med någon hem över helgen så det fanns bara en dator kvar, den var redan upptagen. Vissa dagar är jag mer glad än andra att jag bara har tio minuter med bussen till labet.

Åkte några ärenden och handlade mat istället. Ska snart börja göra mina fyllda paprikor i ugnen. Ska bli spännande, har inte gjort det själv sedan hemkunskapen i åttan så allt kan hända =) Hoppas bara att köttfärsen tinat snart, annars får den snart en stöt i mikron. Har fått ny frukt av våra hyresväradar idag. Den här gången var det persimonträdet som hade mognat. Jag tycker personligen att dem påminner om sharonfrukter. Har ännu inte hunnit undersöka om det möjligen är två namn för samma frukt men det står definitivt på att-göra-listan. Har också introducerat min amerikanska rumskompis till kombinationen korv och mos denna veckan och förklarat att med ett korvbröd också så hade jag minsann haft en halv special =)

Måste starta min matlagning tror jag om jag ska komma i säng i tid. Ha det gôtt där hemma.

1 kommentar:

  1. Jag kan bespara dig lite tid angående den söta frukten, jag har läst på lite då jag funderade på samma sak själv för ett tag sedan. Sharon är ett namn på en odlad variant av arten kaki som tillhör släktet persimon. Persimon är alltså ett släktnamn men används även för en specifik art som växer i Nordamerika. Så kort sagt: en sharon är en persimon och en persimon kan vara en sharon. (:

    SvaraRadera