onsdag 21 oktober 2009

2 månader och full rulle

Hej hopp!

Äntligen får jag en stund över att skriva. Igår, den 19 oktober, hade jag varit här i två månader. Med andra ord, en till milstolpe har passerats. Är halvvägs igenom min vistelse här och det känns ganska lagom. Känner mig inte färdig med Vancouver än (tack och lov) men ser verkligen fram emot att åka hem till jul.

Har varit ganska produktiv de sista dagarna. Är i gång för fullt nu med experimenterandet och, till min stora lycka, även med skrivandet på rapporten. Har fått ihop två delar av rapportens introduktion. Dessvärre ska den här rapporten troligtvis skrivas om en sisådär sjuttioelva gånger innan den är klar, men nu börjar jag i alla fall få ned text som jag kan utgå ifrån och bearbeta senare. Känns mycket bra.

Använder ett program, har nog nämnt det tidigare på bloggen, som heter EndNote som hjälper till att hålla koll på alla referenser och automatiskt uppdaterar mitt textdokument när jag lägger in nya referenser till den nya texten. Supersmidigt, speciellt eftersom vi är rekommenderade att använda ett refereringssytem som bygger på att man använder siffror i löptexten. Den första använda referensen (dvs den första som en ev läsare stöter på i texten när man läser från första sidan) får då nummer ett. Detta innebär att om man vill lägga in något tidigare i rapporten så var man tidigare tvungen att manuellt byta siffror på alla ställen i texten (vilket blir en del :P ) men nu har jag denna fantastiska mjukvara som gör det åt mig =) Det gick förvisso åt lite tid åt att lägga in alla referenser i EndNote men det är ändå ingenting mot hur mycket lättare den gör arbetet nu. Är väldigt glad att jag bestämde mig för att använda det, var på väg att fega ur under ett svagt ögonblick när jag inte fattade hur det fungerade.

Har med andra ord tillbringat hela söndagen och nästan hela dagen i dag med att skriva på rapporten. Hela lördagen gick åt att storhandla (lite av en utmaning när man måste åka buss i 40 min för att ta sig till en affär som har hyfsade priser, bussen går varje halvtimme och man köper varor som helst ska in i kylskåpet ganska snabbt – det gäller med andra ord att vara som en oljad blixt inne i affären och ha en tajming utan dess like ;) och laga mat att frysa. Det är verkligen skönt att ha en del färdig mat i frysen som man bara behöver koka pasta eller ris till för ibland blir det ganska sena dagar på labet. Förstår inte att det ska vara så svårt att ta sig därifrån. Glad att jag bor nära skolan åtminstone. Hann faktiskt med att se en film på kvällen med rumskompisarna i lördags, Reanne hade hyrt Sunshine Cleaning. Nog inget jag hade valt själv men den var OK tidsfördriv.

Igår gjorde jag kantarellmackor och kantarellpaj fast båda med champinjoner istället. Hade att göra ett tag där på kvällen kan jag säga men slutresultatet blev helt ok. Tillagade bacon i micron för första gången, spännande värre. Måste säga att det fungerade över förväntan, såg till och med aptitligt ut.

Produktiv var det ja. Har hunnit med lite kul i helgen också. Natalie fyllde år i fredags vilket ju naturligtvis måste firas. Jag började med att smita ner till hennes lab på dagen och gratulera och belönades med en väldigt god hembakad kalastårta. På kvällen träffades vi hemma hos mig efter arbetsdagens slut för att så småningom ta oss vidare till Mountain Shadow Inn (promenadväg från mig) för en drink och nachos. Nachosen kom i olika färger (röda, gröna och gula) och drinken var väldigt grön. Den hette Appletini och innehöll vodka, lite lime och den där apple sourz någonting. Det var en helt OK drink men eftersmaken var lite åt klorhexidinhållet, dvs som det luktar/smakar. För dem som inte vet vad det är så är det ett antimikrobiellt medel som används för att desinficera saker. Vän av ordning kan ju undra nu hur jag kan veta hur det smakar – jag säger bara hjärtlungräddningskurs i skolan + lunchlåda efteråt ;) Hursomhelst var det väldigt trevligt och i brist på fler födelsedagar här funderade vi på om vi inte borde fira min 23½ fördelsedag den 1 november =)

I morgon och på torsdag ska jag vara på mikroskopet, det betyder att jag måste gå upp extra tidigt (speciellt i morgon när jag ska byta media i torsdagens brunnar först) och att jag kommer att behöva vara superfokuserad hela dagen i två dagar i rad. Börjar fundera på varför jag tyckte att detta upplägg var så bra men jag tror att det hade något att göra med att jag slipper göra det på fredag...
Kommer i vilket fall att vara helt slutkörd på torsdag kväll och om det har gått bra kommer jag bara att vara som en hopsjunken hösäck av lättnad. Men det kan ju vara en trevlig känsla det med, tror jag :-S Tänker att det är bara att göra sitt bästa och vara försiktig med utrustningen så kan ju ingen riktigt begära mer...hoppas jag.

Nu måste jag börja tänka på refrängen så att jag kommer upp i morgon.
Ha det fint alla därhemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar