onsdag 14 oktober 2009

Äntligen tid för ett inlägg

Jag vet att det var väldigt längesedan jag skrev något senast men det har varit fullt upp, först med att hänga med mamma och pappa när dem var här och sedan har det varit sightseeing och Thanksgivingmiddag med Natalie i helgen.

Orkar inte ens nästan berätta vad jag gjort sedan dess så det blir en (väldigt) kondenserad version. När pappa och mamma var här så gjorde vi det vanliga, spatserade omkring i stan och spanade in sevärdheterna. På schemat stod också bl.a. NHL-hockey och valsafari. Det tog fyra försök att komma ut på valsafarin pga vindar och vågor men till slut, i elfte timmen (dvs sista dagen innan dem flög hem) så kom vi äntligen ut. Oj vad det var värt det – definitivt en av de mäktigaste upplevelserna jag tar med mig härifrån.

Hockeyn var kul, 18810 åskådare på plats var häftigt. Ett par svenska mål fick vi också se, från båda lagen faktiskt. Mest förvånande var att publiken var så tyst och roligast var att vi trodde att dem buade ut sin målvakt, så fort han rörde pucken så lät det som om hela publiken ropade ”buu” och vi satt där och tänkte stackars sate. Efter ett tag tog nyfikenheten överhanden och jag frågade dem på raden framför varför det låter som om dem buar ut sin egen målvakt. Svaret blev att dem inte buade utan ropade ”Lou” typ för han hette Luongo. Jag bjuder på den ;)
En annan lite smårolig detalj var att säckpipebandet på det universitetet där jag är nu var med och spelade innan matchen.

I övrigt förflöt veckan med mycket god mat och ett fantastiskt väder. Att åka till Vancouver i oktober innebär tyvärr en överhängande risk för regn men gissa om vi hade tur – solen sken i princip hela tiden, temperaturen klättrade upp mot 20 grader vissa dagar och jag tror att vi fick hela 10 regndroppar på oss på den veckan. Otroligt kul med besök måste jag säga, tackar för visat intresse =)

Kan också meddela att majskolvarna var rysligt goda och det kommer definitivt att bli ett besök till till Granville Island för den europeiska wienerkorven smakade, just det, precis som europeisk wienerkorv - mycket god. Korv utomlands brukar vara en kulinarisk utmaning för mig, smakar alltid väldigt annorlunda, så jag var positivt överraskad.

Efter att ha vinkat av föräldrarna på flygplatsen begavjag mig för att ta hand om en del försummade uppgifter (tvätta :P )och planera för helgen. På lördagen åkte vi till Squamish, eller närmare bestämt till Stavamus Chief Provincial Park, där vi ”gick” upp till First peak. Det var det närmaste man kan komma klättra fast fortfarande faktiskt gå. Är inte precis känd för min kondition och min fysiska form överlag är under all kritik men med dricka- och fotopauser tog sig till och med jag upp på toppen. Känner fortfarande av det i benen lite grann men det var det värt, vilken utsikt.
Slutade med att vi gick med byxor och ärmar upprullade för det var inte bara uppför konstant, det var klarblå himmel också och en ganska schysst lufttemperatur för att vara 10 oktober. Uppe på toppen träffade vi Piff och Puff, två jordekorrar som pilade omkring och till och med klättrade upp på våra ben när vi satt och åt vår matsäck. Natalies påse med nötter visades också visst intresse av våra små vänner.
Helgen bjöd även på en tur upp på Grouse Mountain (med gondolen – vi var inte jättepigga på att hika upp om man säger så...) för att få överblick över stan och titta på (dem inhängnade) grizzlybjörnarna.
Riktig Thanksgivingmiddag med Natalie och hennes släktingar hanns också med. Kalkon var självklart på menyn. Här i Kanada firar man inte Thanksgiving lika sent på året som i USA utan det var alltså redan i går.

Idag har jag gjort mitt första riktiga experiment. Vi testar fram de rätta koncentrationerna att använda så det är lite trial and error nu i början. Blev förstås fullt kaos när Sam släppte loss mig själv på mikroskopet för den sista cellplattan men som genom ett mirakel lyckades jag inte sabba hela experimentet utan resultatet kan användas rent kvalitativt tills vidare i alla fall. För dem som inte vet det vill jag bara till mitt försvar säga att det är ett rätt högteknologiskt mikroskop om man säger så, så tro mig, det är mycket att tänka på och därmed ett smörgåsbord av saker för mig att strula till. Får trösta mig med att jag inte är den enda som gör fel och jag ska väl förhoppningsvis bli lite bättre i framtiden.

Allt för idag, ha det bra därhemma.

2 kommentarer:

  1. Tack Annica för en mycet trevlig vecka med många upplevelser.Det var jätte fina bilder du lagt in saknade bara tvättbjörnen från Stanly Park.Vill bara tala om att jag sett på Tv-sporten att Daniel Sedin brutit foten är borta 4-6 veckor.
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Oj, jag glömde tvättbjörnen i Stanley Park...ska försöka få med honom senare =)
    Kram

    SvaraRadera