tisdag 9 februari 2010

Kurs

Idag har jag varit på kurs för att lära mig om rabattsystemet på läkemedel här i Norge. Det var givande och rätade ut en del frågetecken men skapade dessvärre även en del nya. Det var också en fascinerande kulturkrock mellan de som jobbar ute i praktiken och de som jobbar med byråkratin bakom.

Med anledning av denna kurs så fick jag också möjlighet att korsa Karl Johan, få en glimt av Slottet längst upp och se levande renar i centrala Oslo. Fick också lite hjälp att hitta hem så nu vet jag var Karl Johan ligger i förhållande till Aker brygge och jag var tom så med i matchen så jag kände igen från i söndags vart bussen gick så jag behövde inte gå ända bort till ändhållplatsen för att ta bussen hem. Man får vara glad för det lilla ;)

Väl hemma inleddes projekt byta glödlampa i badrummet, den hade gått sönder i natt fast ingen (antar jag) använt den. Eftersom det blir precis kolsvart därinne när man stänger dörren var det högsta prioritet att fixa detta. Fick inte ner lampan först men efter assistans från en som jag bor med så var den nere och en ny glödlampa kunde inhandlas. Uppgraderade från 40 till 60 W så nu är det dessutom ljust på riktigt därinne. Stora fina snöflingor på vägen till affären. Var i en Coop mega som nog är den bästa butiken hittills. Den var lite större än de andra och något billigare. Billigast ska tydligen Rema1000 vara så jag får väl se om jag kan hitta någon sådan som inte är alltför långt bort.

På menyn idag stod det omelett med stuvade kantareller (kom med i mitt startpaket hemifrån :)
och det blev över förväntan. Har misslyckats en del med kantareller tidigare men det här blev riktigt mumsigt. Lyckades till och med med konststycket att vända den första omeletten utan att den gick sönder (lite smärre missöden med den andra men den skulle ner i lunchlådan ändå så det känns som att det kan kvitta). Ska nu försöka läsa lite författningar innan jag går och lägger mig så att jag är i fas med frågorna till i morgon.

Ha det, som man tydligen säger här i Norge.

1 kommentar: