söndag 23 augusti 2009

Fortfarande inga bilder...

Har inte riktigt fått med mig kameran ut än men jag hoppas att jag ska få det i morgon. Igår skulle Natalie och jag skaffa kanadensiska mobilnummer (kontantkort) vilket visade sig svårare än vad jag trott att det skulle vara men efter att ha kollat hos fem olika operatörer hittade vi en bra deal, men då var den slut, den involverade en mobiltelefon nämligen (inte vidare bra om du frågar mig men jag ska bara ha den i 4 månader så det ska nog gå bra) Det var lika dyrt utan mobil så jag tänkte att jag får väl ta den. Skönt iofs att kunna ladda en grej utan adapter om man ska se det lite extra positivt. Vi fick i alla fall helt enkelt ta oss, halv åtta på kvällen, från Brentwood Mall till Metrotown Mall, tack och lov för Skytrain =)
Nu har jag med andra ord sett två av dem ställen som man faktiskt kan åka till när man behöver något. Lougheed Town Centre är ett annat sådant ställe, har bl.a. Walmart (stavas det så?), så jag får se om jag har något ärende dit någon gång. Metrotown Mall var förresten gigantiskt. Keith, en av dem som jag bor med (han som ska flytta nästa vecka) sa att det ev var västra Kanadas största, och det skulle säkert kunna stämma för det såg enormt ut. Natalie och jag hade bara 30 min på oss innan de stängde vid 21:00 så vi gick liksom direkt dit vi skulle men det verkade verkligen enormt.

Har en buss som går 5 min promenad från huset, och åt ena hållet tar den mig till skolan på 12 min eller något sådant medan 10 min åt andra hållet tar mig till en skytrain station (den som är lättast att ta sig till med buss). Ska visa en bild på vad jag står och tittar på när jag väntar på bussen, har inte tagit den än men det kommer snart, kanske t.o.m. i morgon. Ska troligtvis träffa Natalie och Lisa och hitta på något, helst åka någonstans och titta. I så fall får jag förhoppningsvis tagit några bilder som jag kan visa.

Idag var jag på IKEA, var tvungen att köpa ett täcke för jag hade bara en filt att stoppa i påslakanet och det är typiskt källarvåningsbetonat här nere, lite kallt och fuktigt liksom, speciellt på natten. Hade inte någon jättelust att lägga $40 på ett täcke men jag måste ju kunna sova så vad ska man göra. Hoppas bara att det hjälper nu för de riktigt varma täckena kostar ju en mindre förmögenhet. Fick med mig lite småsaker som jag behövde också så det får betraktas som en lyckad utflykt. Behövde lakan också bl.a. för jag tog ett vanligt med mig till slut för sängen såg inte så stor ut på bilden, och den är bara 7 cm bredare än min hemma, men jag har ingen bäddmadrass av okänd anledning så "madrassen" som lakanet ska sträckas runt är typ 30 cm tjock eller något sådant så mitt lakan var helt enkelt för smalt. Sedan kan jag säga att kanadensare knappast kan vara särskilt långa för min säng, som jag tror är en helt vanlig en-personssäng här, är 189 cm lång. Jag är nästan 183 cm - you do the math ;) (gissa var mina fötter hamnar i mitt iskalla sovrum, får nog börja sova med strumpor).

Lagade mat (alltså riktig middag) för första gången här idag så förhoppingsvis ska jag få det att fungera lite bättre snart också. Jag har ju en miljard frågor om allt ifrån hur maskiner och sådant fungerar till hur man tar sig hit och dit med kommunala trafiken och Steven är iväg på cykeltävling i helgen så Keith stackaren får ensam svara på alla frågorna. Som tur är är han väldigt trevlig så det verkar gå bra. En rolig sak, egentligen väldig trevlig är att måga säger tack till busschauffören när de går av bussen, händer inte ofta i Sverige. I och för sig verkar busscahufförerna, än så länge, vara lite trevligare här faktiskt. Återstår att se om den bilden håller i sig.

Måste fixa lite innan jag ska skypa med Natalie, så ni får ha det så bra. Tjingeling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar