måndag 24 augusti 2009

Äntligen lite bilder... =)

Har idag varit med Natalie och Lisa (klasskompisar, från Sverige alltså) och gått runt lite i Burnaby Mountain Park. Är gångavstånd från mig så det var en bekväm utflykt för mig måste jag säga. Vi funderade först på åka till Lynn Canyon Park. Det ska visst vara en fin park med en hängbro som till skillnad från Capilano är lite mer studentvänlig, det vill säga den kostar inget att gå ut på (om man vågar). Poblemet är att det blir verkligen en heldag för det ligger i

Jag har som sagt gångavstånd till de hållplats man ska gå av på (7 min, rätt uppför typ men gick ganska ok faktiskt). Fick stå och vänta en stund för Natalie blev lite sen (det är inte alltid helt lätt att lista ut vart man ska hoppa av bussen, flera hållplatser kan heta samma sak så man måste ha lite koll innan och det har vi ju inte riktigt än om man säger så) men vad gör det när man har sådan här utsikt (tror att det är Downtown som syns längst bort).


När vi svängt av vid skylten och började gå efter den mindre vägen kom vi efter en stund fram till en karta över området. Den var vänlig nog att tala om var på kartan vi befann oss men vi kunde inte lista ut varifrån vi kommit på kartan och det kändes som en bra utgångspunkt att veta när vi skulle välja vilken runda vi skulle ta i parken . Efter att Natalie frågat en herre som var ute med sina hundar fick vi veta att vi kom från en väg vars namn var utskrivet på kartan men själva vägen var inte utritad, lite skumt men ok. Vi kunde i alla fall välja väg nu och valde en ganska kort nybörjarrunda , bl.a. för att vi hade lite begränsat med tid och för att den tog oss till vad vi tänkte borde vara fin utsikt (men också för att jag inte är någon vidare van hikare ;). Vi hann knappt börja gå förrän det prasslade till i kanten på leden och vi fick se en orm som ringlade iväg. Svart med en illgul rand som löpte längs med hela ormen. Som tur var var det den enda vi såg för det kändes som tillräckligt med action. Första biten gick vi mest genom grön skog...



...innan vi så småningom kom fram till en kant liksom där i kunde se ner över "Burrard inlet" (vattnet alltså; är nästan hundra på att det hette så) och med bergen i norr bakom. Det finns alltså stora berg norr om Vancouver och det är dessa som i huvudsak genererar de fina vyerna här i Vancouver (i alla fall här ute i förorten men jag tror att det är så i stan med, iaf är det berg därbakom med; bor tydligen egentligen inte i Vancouver utan i Burnaby, vilket däremot ligger i Greater Vancouver (kommunen typ)).



Fanns ett picnic -område, en stor gräsyta med en del roliga träpålar eller något sådant på. I bakgrunden på bild nr 2 ser ni Downtown Vancouver. Syns kanske inte jättebra dock, tyvärr är det lite disigt hela tiden, vilket ni säkert sett på bilderna. Lokala teorier om detta är att det beror på skogsbränder som härjar ganska mycket, inte i Vancouver men utanför. Har tydligen varit en ovanligt varm och torr sommar i år.



När vi i princip var tillbaka vid kartan ett par timmar efter vi lämnat den hittade vi en massa björnbär, dessvärre var dem flesta utom räckhåll men jag fick tag i ett. Jag har trott att jag inte gillat björnbär så mycket men efter idag tror jag bara att jag inte ätit ett vilt, helt moget björnbär någon gång för det var väldigt gott. Det finns faktiskt ganska mycket björnbär här i krokarna, såg en äldre kvinna plocka på ett annat ställe häromdagen och hon hade flera liter i en spann.

Väl hemma igen har jag faktiskt äntligen lyckats packa upp och fått lite ordning i rummet. Apropå kallt i rummet förresten gjorde jag också en spännande upptäckt - det ena förnstret var öppet lite. Jag trodde inte ens de gick att öppna men där ser man. Har stängt det nu och jag tror att det känns som att det är lite varmare här inne i alla fall men jag får väl se imorgon när jag sovit en natt med det stängt. Det blir ganska kallt på kvällen, Gordon (min handledare) sa att jag alltid skulle ha en tröja med mig om jag går ut på kvällen även om det verkar varmt, för när solen går ner sedan kan temperaturen sjunka typ 10 grader väldigt fort eftersom Vancouver ligger vid havet.

Tog en liten promenad nerför gatan nu på kvällen. Idag har vädret varit ganska fint (lite svalare när solen varit bakom molnen men annars bra) så det var nästan som en ljummen sommarkväll och solen var på väg ned (ja, jag hade tröja med mig =) så det var jättefint och en liten promenix blev ett måste. Är lite rädd för att gå vilse på alla gatorna dock så det blir inga avancerade promenadvägar än på ett tag.

Det var typ det som hände idag tror jag, imorgon ska jag försöka köpa lite mat. Lite tråkigt att äta samma sak varje dag ;)

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar